Het onderwijs en bedrijfsleven kunnen veel van elkaar leren als het gaat om leiderschap. Daarom is het Cross-mentoring programma in het leven geroepen voor leiders die geloven in de kracht van de blik van buiten. Twee deelnemers van ABN AMRO delen hun ervaring als cross-mentor van een schooldirecteur. Wat motiveerde Pieter Smallegange en Suzan Evers om zich aan te melden en wat heeft die blik van buiten hen gebracht?
Wat maakte dat jullie cross-mentor van een schooldirecteur wilden worden?
“Ik wilde inzicht krijgen in die wereld en loskomen van betweterigheid”, vertelt Suzan. “Ik heb een tijdje met het idee gespeeld een school te starten. Ik moet eerlijk toegeven dat dit was vanuit frustratie over de toenmalige situatie op de school van mijn kinderen. Alles was daar ‘lastig’ en in mijn ogen was er ook niet altijd de juiste aansturing op verschillende zaken. Maar [lachend] natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal. Daarbij vind ik mijn baan als Head IT Office Wealth Management & Corporate Banking gewoon te interessant om op te geven.”
Pieter: “Ik wilde kennismaken met mensen en een wereld die ver van mijn dagelijkse werkpraktijk staat. Ik hoopte daar zelf veel van te leren en geïnspireerd te raken en dat andersom ook aan mijn buddy te geven.”

“Dit programma voorkomt dat je een betweter wordt”
Suzan Evers
Head IT Office Wealth Management & Corporate Banking bij ABN AMRO
Wat hebben jullie met het onderwijs?
Pieter: “Ik heb Geschiedenis en Economie gestudeerd dus alles leek erop dat ik leraar zou worden. Tot ik bij ABN AMRO verzeild raakte, waar ik sindsdien uiteenlopende functies heb bekleed. Op dit moment ben ik als Lead Credit Risk Monitoring bankbreed verantwoordelijk voor het implementeren van de meest effectieve en klantgerichte manier om lopende kredieten goed, automatisch en preventief in de gaten te houden. Maar als je het mijn tienerdochters vraagt ben ik nog steeds iemand die graag inzichten, kennis en vaardigheden vergaart en deze soms al te enthousiast wil doorgeven aan een volgende generatie. Stiekem zit er toch een leraar in mij.”
Suzan: “Als werkende moeder krijg ik via mijn kinderen best wat mee over hoe scholen de zaken regelen. Maar ook hoe ingewikkeld het is om leerkrachten voor de klas te krijgen en te houden. Ieder jaar is de formatie weer een puzzel. Ik heb het Cross-mentoring programma als kans aangepakt om hierover te spreken met een professional uit het onderwijs en die het hemd van het lijf te vragen.”
En wat heeft dat je gebracht Suzan?
“Binnen het onderwijs weet men prima wat er mis is, een oplossing is alleen niet altijd eenvoudig. De wereld van banken en het bestuurlijke werk binnen het onderwijs verschillen niet zoveel van elkaar. Haantjesgedrag en korte termijn denken is alom aanwezig. Maar wat ik beter ben gaan zien én waarderen, is dat de context binnen het onderwijs vele malen ingewikkelder is. Daar draait alles om kinderen en jongvolwassenen. En we willen allemaal dat zij de beste start krijgen in het leven. Vanuit mijn perspectief wil ik een goede werk- en leeromgeving bieden voor mijn medewerkers, maar dat zijn al volwassenen en dat is toch eenvoudiger.”
En wat heb jij meegenomen Pieter?
“De veelzijdigheid en urgentie van de werkzaamheden van een schooldirecteur zijn zichtbaar geworden voor mij. De diverse groepen met verschillende belangen, wensen en niveaus waar een schoolleider continu tussen moet schakelen. De gedrevenheid is onze beide sectoren is hoog, maar in het onderwijs misschien nog wel meer. De enorme betrokkenheid bij de ontwikkeling van kinderen vind ik echt heel erg mooi aan het onderwijs. Ik was erbij toen mijn cross-mentor een jongetje en zijn ouders uit Oekraïne begeleidde op de eerste schooldag. Taal is op zo’n moment een barrière en die mensen hebben zoveel meegemaakt. Indrukwekkend. Dan is het 8:30 uur en heb je al wat goeds in de wereld gedaan. Dat is het mooie van “schoolleider zijn.”
Suzan: “Ja, wat ik heb meegenomen is dat je het beste werkt vanuit mogelijkheden. Er is altijd een gaatje te vinden binnen de dichtgetimmerde wereld van regels en processen waar je nog gebruik van kunt maken. En humor, daarmee kom je vaak ook een heel eind.”
“Dan is het 8:30 uur en heb je al wat goeds in de wereld gedaan. Dat is het mooie van “schoolleider zijn.”
Pieter Smallegange
Lead Credit Risk Monitoring bij ABN AMRO

Hebben jullie je cross-mentor iets kunnen brengen?
Pieter: “Dat zou je het beste aan mijn buddy zelf kunnen vragen. Ik verwacht dat hij exact hetzelfde zegt als ik.” Suzan: “Die vraag heb ik ook nog niet gesteld, maar we hebben nog een afspraak tegoed, dus dat zal ik zeker doen. Ik hoopte vooraf dat de zakelijke manager in mij helpende inzichten kon brengen. Zelf zou ik graag nog meer weten en leren van en over het onderwijs. Ik ben eigenlijk nog niet klaar. Ik hoop dat ik het gesprek kan continueren met mijn cross-mentor.”
Waarom zouden mensen zich moeten aanmelden voor dit traject?
Suzan: “Het Cross-mentoring programma helpt voorkomen dat je een betweter wordt op een onderwerp dat je alleen van de zijlijn kent. We leven in een gepolariseerde wereld waar meningen lang niet altijd meer getoetst worden. Social media creëren al snel een echokamer. Het allerbelangrijkste is met elkaar in gesprek te blijven en van elkaar te leren. Dat is de enige manier om een open blik op de wereld te houden en dat maakt ons een beter mens. Als cross-mentor werk je op een leuke manier aan jezelf en daarbij kun je ook nog iets voor de ander betekenen.” Pieter: “Ja, ik kan het iedereen aanraden om je wereld te verbreden en zelf ook andere mensen te inspireren.”
Wil jij ook een tijdje optrekken met een cross-mentor uit het onderwijs of bedrijfsleven? Meld je vóór september 2023 aan via dit formulier en doe mee met de najaarseditie.